Kan je frituren in een kookpan?

Ik frituur bijna nooit en vind het sonde om een frituurpan aan te schaffen. Ik heb wel eens in een wokpan gefrituurd maar ik vroeg me af of je ook in een gewone kookpan kan frituren? Anders moet je ontzettend veel olie gebruiken om een laag te krijgen.

Ik heb zelf deze pannen:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90207402/

of deze (zonder het stoom-middenstuk natuurlijk):
http://www.marktplaza.nl/L23924507/1/Blauw-Grijs-gewolkte-stoompan-voor-aardappels-rijst-vis-enz-23924507.jpg

Toegevoegd na 25 seconden:
zonde...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
23.5K
nielsjuh
9 jaar geleden
Veiligheid en waar moet je de olie of vet laten?

Het beste antwoord

Je kunt olie of vet verhitten in een kookpan en daarmee frituren, maar het is gevaarlijker dan in een electrische frituurpan, zeker als je op gas kookt (is open vuur en kans op vlam in de pan).

Als je gaat frituren in een kookpan houd dan altijd een thermometer bij de hand en houd de temperatuur van het vet in de gaten: ga niet over de 220 graden heen (dit heb je ook niet nodig om te frituren. Kies ook een pan met handvatten die niet (te) warm worden of kies zelfs een steelpan die je van je af draait. Je kunt de steelpan via de steel goed positioneren zonder te dicht bij het vet te komen maar loopt niet het risico deze van het fornuis af te stoten.
Zet de pan ook achter op het gasfornuis en dus niet op een van de voorste pitten.

Houd huisdieren en kinderen uit de buurt!

Zet je afzuigkap hoog ivm de geur maar schakel deze gelijk uit als je toch een vlam in de pan krijgt en houd altijd een passend deksel en een blusdeken bij de hand.

Je ziet: veel gevaren, die paar tientjes voor een electrische frituurpan zijn het zeker waard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De meeste kookpannen kun je tot 250 graden verhitten, dus met 180 graden voor frituren is dat geen probleem. Wel is het gevaarlijker dan een echte friteuse en zou je eigenlijk een thermometer moeten hebben om te meten dat de olie 180 graden is.
paulus811
9 jaar geleden
Ja, je kan frituren in een kookpan, maar dan zal je ook redelijk wat olie nodig hebben, je moet namelijk de pan voor een groot deel vullen.
Verder wordt er aangeraden om een hoge pan te kiezen en slaolie te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan zeker, maar het is niet aan te raden uit het oogpunt van veiligheid.

Vroeger bestonden geen electrische frituurpannen.
Frieten werden bereid in een gewone ketel of pan verwarmd met gas.

Omdat die geen thermostaat hadden, liep men bij onoplettendheid het risico dat het de olie te warm werd en in brand vloog.
Hierdoor zijn heel veel keukenbranden ontstaan.

Daarbij probeerde menigeen de olie te blussen met water, waardoor er een fontein warme olie de keuken in werd geblazen met als gevolg ernstige brandwonden.

Als mensen 's nachts thuiskwamen na een avond stappen, zette ze de frietenketel op het gas en vielen ze in slaap.
De olie vloog in brand en het gevolg was een dode en een afgebrand huis.

Een paar maanden geleden pas, las ik in de krant dat in Groningen of daar in die buurt nog een dode is gevallen als gevolg van in slaap vallen na het opzetten van frietenketel. Dus het gebeurt nu nog.

Een electrische frituurketel heeft een thermostaat die de verwarming uitschakelt als de olie de juiste temperatuur heeft bereikt. De olie kan dus niet in brand vliegen.

Als ik jou was zou ik voor een paar tientjes niet mijn gezondheid of mijn leven op het spel zetten.
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Overigens kun je ook letterlijk vlam in de pan krijgen, niet door oververhitting maar door oliespetters of oliemorsen.
Fruituren op gas is echt levensgevaarlijk.
Je kan dan beter een braadpan gebruiken. Vroeger gebruikte men heel vaak een braadpan om te frituren en had je ook speciale mandjes die je kon kopen voor je braadpan.